Hartialinja avoimena, hymyillen luonnollisesti silmiin saakka ja oikeasti kiinnostuneena. Siten kohtaat ihmisen.
Suomen Messut järjesti Suomen Markkinointiliiton MARKin jäsenille 9.11.2012 tilaisuuden “Sosiaalista mediaa – kasvokkain ja netissä”. Minut kutsuttiin tilaisuuteen yhdeksi puhujaksi. Teen mielelläni puhekeikkoja, mutta tässä tilanteessa minua riemastutti eniten Lahden ammattikorkeakoulun koulutusjohtajan Jukka Oreston puheenvuoro ja siten kuulijana oleminen! Ilahduin niin paljon, että päätin blogata aiheesta.
Jukka nimittäin osoittautui jo ensimetreillä selkeäksi Zento-mieheksi:
“Tärkeintä on läsnäolo.”
Miten kohtaan ihmisen sosiaalisessa mediassa?
Jukka puhui otsikolla “Miten kohtaan ihmisen messuilla?” Melkolailla jokainen asia, jonka hän toi esille, on käytettävissä myös sosiaalisessa mediassa. Älä anna parin näytön siinä kahden ihmisen välillä olla este, ja pyri minimoimaan niiden hidasteisuuskin!
Oikeat läsnäoliot oikeassa paikassa
“Miksi sinne tuodaan ihmisiä joita koko olemuksellaan vituttaa?”
Pardon vaan Jukan ranska, mutta äskeisessä lainauksessa piilee suunnaton viisaus yhteisöissä toimimiseenkin. Miksi työntäisit sosiaalisen median sellaisen ihmisen harteille, joka ei sitä halua tehdä? Siksikö, että hänen toimenkuvaansa kuuluvat viestintä tai markkinointi tai myynti?
Siinä missä myyjä ei välttämättä ole paras miehesi messuilla, ei viestintätiimisikään välttämättä ole paras aseesi sosiaalisessa mediassa.
“Lihasta tehdyt esitetelineet on äärimmäisen kalliita lähettää mihinkään.”
Sosiaalinen media on näennäisesti ilmaista. Aika on kuitenkin rahaa, joten ei näiden lihasta tehtyjen esitetelineiden pidä somessakaan haahuilla ympäriinsä noin vain. Pitää löytää juuri ne oikeat paikat ratkaista ongelmia, palvella asiakasta.
Tästäkin syystä kannattaa valita sosiaalisen median läsnäoloon sellaisia henkilöitä, joille yhteisöllisyys on verissä. Jokaisella meillä on tietysti haasteita toimia somessa niin, että jokainen “sisääntulija” saa välittömän huomiomme, mutta toisille se on jopa aivan mahdotonta.
Jukka Oresto liikkeessä
Läsnäolo on luontevaa liikettä
“Toisen ihmisen rauhaan jättäminen on kohteliaisuuden korkein muoto.”
Sosiaalinen media tuntuu monelle suomalaiselle toimijalle varsin kummallinen vekotin. Ensin halutaan tavoittaa jokainen asiakas ja pyritään syytämään silmät ja korvat täyteen viestiä. Toisaalta taas jätetään asiakas rauhaan, kun ei sitouteta hyödyllisellä osallistamisella.
Miksi on niin vaikeaa pyrkiä kohteliaasti tarkennetun kohderyhmän kanssa keskusteluyhteyteen?
Sosiaalinen media on messujen tapaan kontaktilaji.
“Te liikutte, ei asiakas.”
Yksi tärkeimmistä Jukan osuvimmista pointeista oli ehdottomasti tämä. Ei ole asiakkaan tehtävä selvittää mitä hän haluaa, vaan sinun tehtäväsi. Sosiaalisessa mediassa sinä liikut sinne missä asiakas toimii, ei toisin päin.
Tässä olennaista ovat ainakin seuraavat:
- myyntiargumentit saadaan yleensä keskittymällä asiakkaaseen ihmisenä
- myydään se oma palvelu asiakkaalle tutuilla termeillä, asiakkaan käyttämillä avainsanoilla
- älä pelkää asiakkaan mielipidettä
Vähän notkeutta ja joustavuutta peliin nyt! Blended marketingia!
Kullan arvoinen käytös
“Se lähtee siitä, että teidän on hyvä olo.”
Jukka toi esiin muun muassa sen, kuinka messuilla edustavat henkilöt puetaan heille epämiellyttäviin asuihin ja pakotetaan hokemaan esivalmisteltuja ulkoa opeteltuja mantroja.
Näytteleminen on työnä asia aivan erikseen! Messuilla, niinkuin sosiaalisessa mediassakin, tehdään oikeita asioita: myyntiä, asiakaspalvelua jne. Kuulemma 95 % sortuu mantroihin…
Käyttäytymisen täytyy olla aina ymmärrettävää asiakkaalle, oltiinpa missä hyvänsä välineessä. Mantrat ja mainospuheet harvemmin ovat.
“Ei siis ole yhtä oikeaa tapaa käyttäytyä.”
Tietysti messuilla näytteilleasettajilla on tavoite. Sinulla pitää olla sosiaalisessa mediassa tavoite. Asiakkaallasikin on tavoitteita. Mikään näistä ei tarkoita sitä, että käyttäytymisen pitää kangistua johonkin tiettyyn kaavaan: “jos näin, niin sitten noin”.
Kun pidät siitä mitä teet, jäät hyvin mieleen. Sehän se on hyvä alku tarinalle.