Viimeksi annoin blogissa vinkkejä, miten verkkosisältöjen tuottaja voi parantaa sisältöjensä löydettävyyttä. Nyt pysyn samalla alueella, mutta astetta syvemmällä eli mihin sisältöjen tuotannossa ja verkkokirjoittamisessa kannattaa kiinnittää huomiota, jotta yleisö löytää sisältösi ja kiinnostuu niistä.
Oletko joskus julkaissut omasta mielestäsi huippukiinnostavan sisällön, jossa olet vastannut yleisösi tarpeisiin, mutta et saa juurikaan vastakaikua? Se harmittaa. Mutta kertoo siitä, että sisältö ei yksin riitä, vaan täytyy osata myös rakentaa ja muotoilla se oikein.
Kun sisältömarkkinointi jyrää ja verkkosisältöjen määrä kasvaa mielettömällä volyymilla, niin on tärkeää erottautua. Ja saada yleisö kiinnostumaan juuri niistä sinun julkaisemistasi sisällöistä. Niin tärkeää, että on ruvettu puhumaan sisältömuotoilusta.
Sisältömuotoilijoiden tehtävänä on varmistaa, että tuotettavat sisällöt kohtaavat yleisön tarpeet niin selkeästi, sujuvasti ja nopeasti kuin mahdollista. Sisältömuotoiluun liittyy olennaisesti myös tavoitteet ja muut sisältöstrategian kannalta olennaiset asiat, joista on puhuttu myös Zenton muissa blogipostauksissa useammankin kerran.
Nyt sukelletaan sinne sisällön tuotannon ytimeen eli käytännön tasolle, sisällöntuottajan arkeen. Mitä asioita kannattaa huomioida kun rakennat ja muotoilet sisältöä oman yleisösi tarpeisiin?
1. Käytä otsikkoa, joka saa oitis yleisön kiinnostuksen heräämään
Kun 80 prosenttia yleisöstäsi näkee otsikkosi, niin keskimäärin vain 20 prosenttia jatkaa lukemista. Sinun tehtäväsi on luoda otsikko, joka saa useamman kuin kaksi kymmenestä tarttumaan itse sisältöön. Hyvä otsikko sisältää muun muassa sopivia avainsanoja, joita yleisösi käyttää Googlen hakukentässä etsiessään ratkaisua johonkin ongelmaan. Jos haluat tarkemmin tutustua hyvän otsikon reseptiin, niin katso Neil Patelin http://www.quicksprout.com/2014/07/03/the-formula-for-a-perfect-headline/ ohjeet.
2. Muotoile sisällön alkuun johdanto tai ingressi, joka vahvistaa yleisön kiinnostusta
Selitä mistä on kysymys ja käytä avainlauseita. Muista että hakukoneiden kannalta merkittävintä ovat sisältöjen otsikot ja ensimmäiset muutama sata merkkiä.
3. Pidä kappaleet lyhyinä ja käytä väliotsikoita
Sisällön "skannattavuus" on lukijan kannalta tärkeää, erityisesti kun sisältöä selataan mobiililaitteella.
4. Tuota sisältöä aiheesta, joka on yleisön kannalta hyödyllistä, kiinnostavaa tai viihdyttävää
Hyvä sisältö vastaa kysymyksiin, ratkaisee ongelmia ja herättää tunteita. Tutki oman yleisösi tarpeita ja vastaa niihin sisältöjesi avulla. Jos yleisö ei syty sisällöllesi, niin vaihda aihetta tai lähestymistapaa.
5. Käytä tarinaa, metaforaa tai esimerkkejä
Havainnollistaminen eri keinoilla saa yleisön sisäistämään asian helpommin. Esim. tarinan käyttäminen kannattaa siksi, että yleisö ei osta tuotetta tai palvelua vaan siihen liittyvän tarinan osaksi omaa tarinaansa.
6. Ohjaa yleisöä toimimaan
Käytä sisällöissä toimintakehotteita, jotka ohjaavat yleisöä ottamaan seuraavan askeleen, esim. ota yhteyttä, tilaa uutiskirje tai osta verkosta. Rohkaise yleisöä myös tykkäämään, kommentoimaan tai jakamaan sisältöäsi sosiaalisessa mediassa.