Visuaalisen viestin viehätysvoima on vastustamaton. Koko internet on muuttunut yhä kuvallisemmaksi. Kuvien ja videoiden jakopalvelut, kuten Pinterest, Instagram ja YouTube ovat verkon käytetyimpiä palveluja.
Miksi kuvilla kertominen kannattaa? Aivomme käsittelevät kuvaa 60 000 kertaa nopeammin kuin tekstiä. Yli 90% kaikesta viestinnästä on muuta kuin sanallista viestintää. Blogit, joissa on kuvia, sitouttavat lähes 200% enemmän kuin pelkät tekstiblogit.
Verkon kuvienjakopalvelut ovat juurtuneet osaksi elämäntapaa ja muuttaneet varsinkin naisten tapaa käyttää mediaa. Enää ei useimmiten käperrytä viikonloppuiltana nojatuoliin punaviinilasin ja naistenlehden – vaan punaviinin (tai smoothien!) ja Pinterestin tai Instagramin kera.
Luonnollisesti myös markkinoijien kiinnostus kuvienjakopalveluita kohtaan on roimasti kasvanut. Täytyy mennä sinne missä ne asiakkaat on. Mutta mistä kannattaisi aloittaa?
Pinterestin käyttäjät ostavat ahkerimmin
Aloita vaikka Pinterestistä. Se on maailman kolmanneksi suosituin verkkopalvelu ja erityisesti naisten suosiossa. Luvut puhuvat puolestaan: Pinterestin käyttäjät ostavat eniten tuotteita ja käyttävät eniten rahaa kuin minkään toisen verkkopalvelun käyttäjät koko maailmassa. Yli 20 prosenttia kävijöistä osti tuotteen nähtyään sen ensin Pinterestissä.
Miten pääset rakentamaan yritysprofiilia ja miten käyttäjät Pinterestissä löytävät brändisi? Näillä vinkeillä pääset alkuun ja voit potkaista vauhtia visuaaliseen markkinointiin:
1. Lähtölaukaus Pinterestiin
Pinterest on siis kuvien ja videoiden jakopalvelu, jossa käyttäjät voivat jakaa eli pinnata kuvia webistä, omalta koneelta tai Pinterestistä. Kuvista luodaan erilaisia tauluja, jotka nimetään, esim. “Ihanimmat kuppikakut” tai “Keittiöremontti”.
Tässä esimerkkiotos Valion Pinterest-tauluista
Palveluun voit luoda sekä henkilöprofiilin että yritysprofiilin, joten jos ei sellaista vielä ole niin käy luomassa se ensin: http://www.pinterest.com tai http://business.pinterest.com/
2. Termit tutuksi Pinterestissä
Pinterestissä siis pinnataan eli jaetaan kuvia. Tässä hieman muuta perussanastoa:
- Pin = kuva joka pinnataan Pinterestiin
- Pinboard = taulu, johon kerätään/pinnataan kuvia
- Repin = joku jakaa kuvasi Pinterestin sisällä
- Pin it button = jakonappula, joka helpottaa kuvan jakamista, kannattaa lisätä kuvien yhteyteen verkkosivuille
- Pinner = Henkilö, joka jakaa kuvasi
3. Rakenna “tauluja”
Julkisia tauluja voit rakentaa yksin tai yhdessä muiden kanssa. Mieti, miten jaottelisit omat tuotteesi. Katso miten muut ovat sen tehneet ja ota mallia hyvistä esimerkeistä.
4. Käytä avainsanoja – helpota brändisi löydettävyyttä
Optimoi brändin nimi, taulut ja kuvat niin, että ne löytyvät helpommin Pinterestin (myös Googlen) haulla. Käytä sopivia avainsanoja ja kuvaile tuotettasi tai palveluasi. Otsikoi taulut avainsanojen avulla.
IKEA Family avainsanoittaa inspiroidessaan
5. Kun lisäät kuvan niin muista
Liitä kuvaan aina linkki lähteelle. Näin ohjaat liikennettä omille verkkosivuillesi, blogiin tai verkkokauppaan. Lisää myös hashtagi, jolla voit helpottaa käyttäjien hakua. Lisää tarvittaessa myös hinnat.
Kamppi Stage kertoo hintoja pinnauksissa
6. Lisää Pin it -napit
Muista lisätä verkkosivuillesi kuvien yhteyteen Pin it -napit. Näin vauhditat kävijöitä jakamaan kuvia Pinterestiin.
Coolstuff.fi:ssä tuotekuvien yhteydessä on jakonapit, joista löytyy myös Pin it -nappi
7. Pinnaa ahkerasti ja säännöllisesti
Pinnaamalla aktiivisesti voit kasvattaa seuraajien määrää. Pyri aluksi vähintään 5-10 kuvan pinnaamiseen päivittäin. Muista toimia säännöllisesti, eli jos aiot pinnata esim. 25 kuvaa viikossa, niin päivitä ma-pe 5 kuvaa päivässä. Pinnaa säännöllisesti uudelleen eli repinnaa aiemmin palveluun lataamiasi kuvia, koska yleisö on paikalla eri aikoihin.
Edelleen pinnaa myös muiden sisältöä
8. Muista seuranta
Seuraa, mitä kuvia sinun verkkosivultasi on pinnattu. Näet sen seuraavasta osoitteesta: http://www.pinterest.com/source/[tähän verkkosivusi osoite], esim. zento.fi/
Tässä esimerkiksi lisäyksiä sivustolta netrauta.fi