Löydän itseni nykyään huomattavan usein jakamasta LinkedInin käyttövinkkejä. Sen perusteella uskaltaisin väittää, että LinkedIn-toiminta on Suomessa kasvussa. Uskon lujasti, että Tom Laineen ja Teemu Korven keväisen LinkedIn Suomessa -infografiikan lukuihin on tullut kasvua ja Janhosen Johannan  pikatestit aktiivisten LinkedIn-käyttäjien löytämiseksi tuottanevat koko ajan parempia tuloksia.

Olen vetänyt LinkedIn-koulutusta lähinnä asiantuntijabrändi-paketeissani, mutta myös erillisinä “Näin käytät LinkedIniä” -valmennuksena. Kirsi taas valmistelee parhaillaan myyjille sopivaa pakettia aiheesta. Koska tärkeintä ei ole se kellä on eniten LinkedIn-kontakteja, vaan se kuinka toimit ja mistä saat hyödyn, annan sinulle nyt muutaman vinkin.

Nyt ollaan LinkedIn-suosittelun äärellä

Suosittele LinkedInissä

Älä keskity vain omaan napaasi, vaan ole hyödyksi myös kontakteillesi. Hyvällä on nimittäin taipumuksena tulla maksetuksi takaisin.

LinkedIn Endorsements eli todistukset

Runsas viikko sitten suomalaisille LI-käyttäjille rantautui mahdollisuus “endorsaamiseen” eli kevyeen toisen taitojen varmentamiseen. LinkedIn Endorsement toimii kuin kevytsuosituksena, suosittelijan ei tarvitse koetella runosuontaan vaan painaa nappia tukensa osoittamiseksi.

LinkedIn Endorsements

Kun menet kontaktisi profiiliin, näet sinisen laatikon jossa voit antaa todistuksesi. Sinuna kehittäisin itselleni toimintastrategian Endorsementsia varten. Esimerkiksi ajattelin itse ryhtyä

  • keskittämään antamani “todistukset” tiettynä viikonpäivänä (Twitterin FollowFridayta mukaillen) ja
  • valikoida yksittäisen taidon henkilölle kerrallaan

Kontaktiesi elämää helpottaaksesi mieti myös tarkasti millaisia tietoja itse laitat LinkedIniin ja etenkin Skills & Expertise -kohtaan profiilissasi. Taitoja voi lisätä 50 kappaletta, mutta onko siitä lopulta hyötyä – pitäisköhän valita oma niche ja erikoistua?

LinkedIn RecommendationsLinkedIn Recommendations eli suositukset

Kavereillanikin on viime aikoina ollut enevä määrä kysymyksiä LinkedInistä. Esimerkiksi ystäväni Tiina kaipasi esimerkkejä ja neuvoja siihen, millainen on hyvä (kirjallinen) suosittelu LinkedInissä. Hänelle ja nyt sinulle listasin seuraavat parhaat vinkit suosittelun kirjoittamiseen:

  • Ole tarkka, kirjoita nimenomaan suosittelemasi henkilön erityisominaisuuksista
  • Kerro tuloksista, joita henkilö sai aikaiseksi ja kuinka ne vaikuttivat bisnekseesi
  • Mene suoraan asiaan ja ole ytimekäs, ei ole mitään tarvetta runoilla koko 3000 merkin edestä ja ryöpsytellä adjektiiveilla
  • Pyri tukemaan suositeltavan tavoitteita eli tarkastele mitä hän profiilissaan itsestään kertoo ja mieti miten voit omilla sanomisillasi tukea hänen profiiliaan
  • Paljasta kuinka tunnet henkilön, oletko koskaan tavannut häntä kasvotusten

Älä epäröi pyytää suosituksia. Kun käytät palvelusta löytyvää Request Recommendations -lomaketta, älä unohda perustella pyyntöäsi, ole henkilökohtainen ja kohtelias. Erittele pyyntösi, niin saat eriteltyjä suosituksiakin. Muutama erityisen hyvä suositus on varmasti työnhakutilanteessakin parempi kuin kasa ympäripyöreitä lätinöitä?

Molemmat suosittelutavat ovat vain osa siitä kuinka voit käyttää tätä palvelua – aika näyttää jäävätkö Endorsements ja Recommendations elämään rinnakkain vai häviääkö toinen. Ja huomaathan, että yrityksien käytössä oleville vasta uudistetuille sivuille on lisättävissä tuotteita, joita voi myös suositella?

LinkedIn IntroductionsLinkedIn Introductions eli esittelyt

Loppukesästä kontaktini Johanna pyysi, että esittelisin hänet toiselle kontaktilleni Jennille. Tein työtä käskettyä. Pitäisin näitä esittelyjä myös eräänä suosituksen muotona.

Idea on siis se, että kun haluat tutustua johon kuhun, pyydät yhteistä kontaktianne esittelemään teidät. Näissäkin tilanteissa kannattaa soveltaa ohjetta:

  • Miksi pyydät esittelyä? Kerro mitä sinulla on mielessäsi.
  • Miten haluat tulla esitellyksi? Voit mennä niinkin pitkälle, että liität pyyntöösi valmiin, brändätyn sinua kuvailevan viestiaihion, jolla yhteinen kontaktinne voi toimia.
  • Pyydä nätisti.

Karu totuus on se, että vain aniharvat meistä tullaan kotoa hakemaan. Erittäin harvan kohdalla toimii se, että vain odottaa mahdollisuuksien osuvan kohdalle – LinkedInissä tai uralla yleensä. Älä jää odottamaan, vaan toimi tehtävien avulla.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.