Mitä henkilöidymmästä kampanjasta on kyse, sitä helpommin siitä syntyy meemi?
Mietin pitkään mistä kulmasta lähestyisin vuoden 2012 presidentinvaaleja Zenton blogissa. Niin pitkään mietin, että Antti jo ehti huolestua eikö meiltä nyt lainkaan blogata vaaleista, etenkään kun nämä vaalit tuntuvat olevan NE somevaalit. Aallon Tuijan inspiroimana meinasin blogata kuolleiden vaaliblogien uhasta tänä vaalivuosien vaalivuonna, mutta sekään ei oikein kantanut. Eikä tykkääjien määrien vertailemisessa ole mitään kiinnostavaa, Niinistö ja Haavisto ovat niin tasaväkisiä sosiaalisessa mediassa. Sitten sen tajusin.
Tajusin, että Suomen presidentinvaali 2012 on varsin meemikäs vaali.
Kuva: CC BY Lindsey Turner
Mitä tarkoittaa meemi?
Meme eli meemi on käytännössä ilmiö, joka leviää internetissä. Se voi olla niin lyhyt- kuin pitkäikäinenkin, ja se voi käyttäytyä täysin arvaamattomasti tai käyttäytymisellä ei ole mitään tekemistä koko meemin kanssa.
Pitkälti on kyse kuvapalstoilla ja videopalveluissa aina uudestaan ja uudestaan toistettavista ja muokattavista videopätkistä sekä kuvista sekä niiden jakamisesta. Hauskuuttamisella, huumorilla ja sarkasmilla on takuulla paikkansa meemien maailmassa. Suomalaisille yksi tutuimmista meemeistä lienee Perikato tekstitetään aina uudestaan ja uudestaan. Moni suomalainen toisaalta lähti mukaan Facebook-meemiin, jossa oma Facebook-käyttäjäkuva vaihdettiin julkkikseen eli Celebrity Doppelganger Week.
Miten meemit sitten liittyvät käynnissä olevaan presidentinvaaliin? Pekka Haaviston ympärille on syntynyt Pekka Haavisto Facts, jonka innoittajana lienee legendaarinen Chuck Norris Facts. Sauli Niinistöllä oli meeminsä jo vuonna 2006 ja nyt meemiyritystä on Pahvi-Saulilla.
Mikä hyöty meemeistä on?
Jokainen meemi ei mitenkään ole hyödyllinen, mutta ainakin Pekka Haavisto Facts -meemi on pitänyt hillittömillä “faktoillaan” Haaviston sosiaalisen median huulilla. Faktojen kohdalla on kylvetty sosiaalisen median tärkeintä valuuttaa: tykkäyksiä, kommentteja ja jakamisia.
Tavan vaalilupaukset eivät leviä samaan tapaan, elleivät ne sitten todella herätä tunteita.
Tunteita herättävistä meemeistä puheenollen, jokaisen presidenttikandidaattejamme myöden pitäisi tutustua We are the 99 Percent -meemiin. Se syntyi Occupy Wall Street -liikkeen osana. Hyöty on siinä, että vakavampikin sana leviää.
Miten olla meemiystävällinen?
Maailma on muuttunut, se on selvä. Meemejä on ollut aina, sillä hokemia sun muita on ollut aina. Erona on paitsi internetin nopeus ja koko, myös meemiystävällisyys: pahastuvatko Sauli Niinistö ja Pekka Haavisto näistä (todennäköisesti) kannattajiensa tempauksista vai eivät?
Ensimmäinen ja tärkein askel meemiystävällisyyteen on ehdottomasti paksu nahka. Mutta mitä muuta tarvitaan meemiystävällisyyteen?
- Tuota helppoa materiaalia: Yksinkertaisuus on viisautta meemiystävällisyydessä, todennäköisesti kuvia kuitenkin käsitellään ja videoista käytetään vain lyhyitä pätkiä
- Anna meemille mahdollisuus syntyä itsellään: Väkisin syntyy harvoin hyvää viraalia, parhaimmat meemitkin syntyvät todennäköisesti ruohonjuuritasolla ihan itsellään ja omin sanoin
- Kannusta muokkaamiseen: Kannustamalla ja muutamia esimerkkejä antamallakin syntyy meemejä, esimerkkinä Razorbombing
Millähän sijalla memegeneraattoriin “joutuminen” on imartelun muotojen top 10 -listalla?
Parhaimmat meemit kertovat oman tarinansa, oli se tarina faktaa tai fiktiota. Putouksen sketsihahmotkin pyrkivät tähän hokemineen ja karrikointeineen. Se tarina vetoaa johonkin perimmäiseen ihmisessä, olipa se sitten hassua, söpöä, älykkäästi osuvaa tai muuta. Ja kun se vetoaa, se tekee mieli jakaa tai siitä tekee mieli tehdä oma versionsa. Kun kehoitin marraskuussa tutustumaan ja tarrautumaan tempauksiin, nyt kehoitan olemaan memeystävällinen ja kehittämään paksun nahan.