Mitä on sisältömarkkinointi? Minusta sisältömarkkinointi on kohderyhmäsi ongelmien huomioimista sisällöissäsi sen sijaan, että esittelisit ratkaisuja (tuotteita) ongelmiin joita toivot olevan olemassa.
Sinun tulee siis:
- Määritellä kohderyhmäsi ja ymmärtää sen tarpeet
- Ryhtyä julkaisevaksi asiantuntijaksi yrityksessäsi tai organisaatiossasi
- Sitouttaa yleisö päivittyvällä heidän ongelmiinsa keskittyvällä sisällöllä
Pyri määrätietoisesti sisältömarkkinoinnissasi kohti mielipidejohtajuutta. Osoita, että juuri sinulla on vastaus kohdeyleisösi mieltä vaivaaviin kysymyksiin. Opeta heille, että nimenomaan sinä tiedät mistä kana pissii ja miksi. Totuta heidät siihen, että nimenomaan sinä olet yhtä kuin ratkaisu ongelmiin.
Miten konkreettisesti näytät olevasi asiantuntija?
Totuushan on se, että kun kohteellasi on ongelma, hän todennäköisesti kääntyy Googlen puoleen (tai nuorten tapauksessa YouTuben puoleen). Sinun olisi siis hyvä näkyä hakutuloksissa, jos ja kun olet sisällöissäsi tätä ongelmaa käsitellyt ja haluat myydä siihen laadukkaan ratkaisusi. Eikä siinä kaikki, sinun pitää pyrkiä näkymään hakutulosten ensimmäisellä sivulla kymmenen kärjessä, että etenkin mobiilisti ongelmiaan ratkova ostaa osaamisesi.
Enkä tarkoita nyt vain sitä, että se tarjoamasi ongelmakeskeinen sisältö näkyy tuloksissa. Tarkoitan, että sinä konkreettisesti näyt tuloksissa. Niinkuin alla olevassa kuvassa minä näyn, kun kysytään vuoden 2012 Suomesta googlettaneiden suosikkikysymyksellä “mikä on Instagram“:
Miten saan kasvoni hakutulosten yhteyteen? Yhdistämällä sisältöni Google+-profiiliini rel=”author” -tunnisteen avulla eli varmistamalla oman tekijyyteni. Rakennan siis omaa Author Rankia.
Miten yhdistän sisältöni ja Google+-profiilini?
Tässä kohtaa on tärkeää pitää huolta siitä, että sisällöt julkaistaan sivuilla nimenomaan kunkin asiantuntijan omalla nimellä ja että tuo nimi on toimiva, muista käyttäjistä erillinen käyttäjäprofiili.
Vaihtoehto A: Varmistettu sähköposti
Ehdottomasti helpoin tapa yhdistää esimerkiksi asiantuntijablogisi Google+-profiiliisi on antaa vahvistettu sähköpostiosoite, joka sijaitsee samassa verkkotunnuksessa kuin blogisi. Anna Google+:lle sähköpostiosoitteesi ja liitä blogisi profiiliisi luomaasi sisältöön.
Minun tapauksessani siis käytän tietysti zento.fi -päätteistä sähköpostia, koska blogimme on zento.fi -osoitteen alla. Toistan liikkeen eri sähköpostilla, jos liitän jossain toisaalla sijaitsevan blogin profiiliini.
Vaihtoehto B: Kaksi linkkiä
Toinen hyvin helppo toimintavaihtoehto on käyttää kahta linkkiä.
Ensimmäinen linkki lisätään käyttäjäprofiiliin verkkosivullesi sisältöjesi (joko käyttäjäprofiili-sivulle tai joka artikkeliin “allekirjoitukseesi” tai molempiin) yhteyteen ja on tällainen:
<a href="[profile_url]?rel=author">Google</a>
Korvaa [profile_url] Google-profiilisi osoitteella. Minun tapauksessani se näyttäisi siis tältä
<a href="https://plus.google.com/110433026350609260903?rel=author">Google</a>
Ole huolellinen, ettet hävitä ?rel=author -parametria osoitteesta!
Toinen linkki lisätään Google+-profiiliisi.
- Kirjaudu sisään Google-profiilisi
- Mene profiilissasi kohtaan “Tietoja”
- Hae sivulta kohta “Linkit” ja klikkaa muokkaa
- Lisää kohtaan “Kirjoittaa kohteisiin” sen verkkosivun osoite, jossa julkaiset sisältöä (minun tapauksessani https://www.zento.fi/blog)
- Halutessasi muokkaa linkin näkyvyysasetuksia
- Tallenna
Kas näin! Mitä jos tekisit molemmat näistä vaikka heti tänään?
Huomaa, että kasvojen ilmestyminen tuloksiin ei ole 100 % varmaa aina. Tee siis kaikkesi.
Mikä on Author Rank ja miten sitä käytetään?
Hakutulosten yhteydessä näkyy nyt ns. “authorship” eli kirjoittajuus. Se on vain jäävuoren huippu, mitä tulee Author Rankiin.
Author Rank on mahdollisesti tulevaisuudessa Googlella käytössä oleva pisteytysjärjestelmä, joka vaikuttaa sisältöjesi sijoitukseen hakutuloksissa, niinkuin esimerkiksi Page Rank -algoritmi jo tekee. On hyvin todennäköistä, että Author Rank -pisteytykseen vaikuttaa myös oma sosiaalisuutesi (etenkin Google+:ssa) ja melko varmasti myös se miten hyvin Author Rankissa sijoittuvat henkilöt reagoivat sinun sisältöösi.
Oman tulevaisuutesi toimialasi mielipidejohtajana riippuu siis paitsi kytkennöistä, myös sosiaalisuudestasi ja siitä kenen kanssa olet sosiaalinen! Tee kytkentä heti tänään ja ryhdy toimimaan, sillä se kannattaa — tuli Author Rank todeksi tai ei.