Miten pitäisi toimia, että pääsen Googlen luonnollisten hakutulosten etusivulle? Miten sitä hakukoneoptimointia tehdään sisällön avulla? Tämän kysymyksen kanssa painiskellaan lähes jokaisessa sisältövalmennuksessa.

Käytännössä kysymys on mekaniikasta, jonka jokainen voi nopeasti oppia. Mutta sen taustalla pitää olla mindsetin eli ajattelutavan muutos: aina kun tuotan/päivitän verkkoon uutta sisältöä niin muistan optimoida.

Hakukoneet siis indeksoivat tietoa nimenomaan verkkosivujen ja sosiaalisen median palveluiden sisällöistä.

Neiti hakee korttiarkistosta
The U.S. National Archives

Useimmat yritykset ja organisaatiot optimoivat verkkosivunsa mutta unohtavat SEOn (Search Engine Optimization) toimiessaan sosiaalisessa mediassa. Moni ei tiedä, että sosiaalisen median palveluissa olevat ja niihin johtavat linkit, avainsanoilla höystetyt tilapäivitykset ja muut sisällöt sekä (vilkas) vuorovaikutus nostavat sijoitusta hakutuloksissa.

Tässä kolme vinkkiä, mistä voit aloittaa optimoinnin, liittyen nimenomaan sosiaalisessa mediassa viestintään:

1. Miten optimoit sosiaalisen median palveluiden profiilit?

Esimerkiksi Facebook-sivulla täytä huolellisesti kohta Perustiedot ja Twitterissä täytä Kuvaus profiilitiedoissa. Paikallisille yrityksille osoitetiedot ovat oleellisen tärkeät. Yrityksen tai organisaation kuvaus kannattaa tehdä tarkkaan.

Kerro mielellään monisanaisesti ja mahdollisemman kuvailevasti mitä organisaatiosi tekee, mitä palveluita tai tuotteita tarjoatte ja mihin ongelmaan tarjoatte ratkaisua.

Näkyvyyttä voit lisätä myös yhdistelemällä oikeita asioita keskenään, kuten Google+ -tilit ja blogin.

2. Miten optimoit sosiaaliseen mediaan päivitettävän sisällön?

Muista aina lisätä avainsanoja tekstiin tai kuvateksteihin. Ajattele erityisesti millä sanoilla tai lauseilla asiakkaasi sinua tai tuotettasi/palveluasi Googlesta hakee. Mitä sellaisia ongelmia potentiaalisilla asiakkailla on, joihin sinun tuotteesi on ratkaisu?

Muista jakaa sisällöt verkkosivuilta sosiaaliseen mediaan ja huolehdi että verkkosivujen sisällöistäsi lähtee jakonapit kaikkiin tärkeimpiin somepalveluihin.

3. Linkitä ahkerasti

Linkit ovat avainasemassa kun puhutaan hakukoneoptimoinnista. Yksinkertaistettuna: mitä enemmän sisällöstäsi lähtee laadukkaita linkkejä ja sitä linkitetään tai jaetaan eteenpäin verkossa laadukkailta tahoilta, sitä paremmin sijoitut hakutuloksissa.

Mitä houkuttelevampaa sisältöä pystyt tuottamaan, sitä enemmän sitä jaetaan! Helppoa se ole, mutta kokeilemalla voit onnistua.

Linkeillä voit ohjata asiakkaita paikasta toiseen ja kohti ostoprosessia, esim. Facebook-sivulta verkkokauppaan.

Vielä lopuksi kannattaa pitää mielessä, että hakukoneoptimointi vie aikaa ja uudet hakukonetulokset eivät synny yhdessä yössä. Tässä pätee sama sääntö kuin kaikessa someviestinnässä: kun jaksat toimia suunnitelmallisesti, säännöllisesti ja pitkäjänteisesti niin sinut palkitaan.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.