Mihin aikaan kannattaa viestiä Facebookissa? Onko sillä merkitystä? Tämä kysymys kajahtaa ilmoille usein sosiaalisen median koulutuksissa, viimeksi eilen Tampereen kauppakamarin ryhmässä.

Vastaus kuuluu: ajalla on merkitystä, sinun täytyy selvittää mihin aikaan oma yleisösi on aktiivisimmin paikalla. Onneksi Facebookin uudet kävijätilastot tekevät selvitystyön helpoksi!  

Fb-sivusi oikean laidan rattaan kohdalta avautuu valikko, josta voit valita kohdan Kävijätietojen tarkasteleminen.

Kuinka menet Facebook-sivun kävijätietoihin
Klikkaa kuva suuremmaksi

 

Valitse yläosan navigaatiosta kohta Julkaisut –> Milloin fanisi ovat paikalla

Kävijätietojen julkaisuvalikko             
Klikkaa kuva suuremmaksi

Sinulle avautuu näkymä, joka kertoo kuinka monta sinun sivusi tykkääjää on nähnyt mitä tahansa julkaisuja Facebookissa viimeisen viikon eri päivinä. Vie hiiri viikonpäivän kohdalle niin näet ne kellonajat, kun sinun oma yleisösi on aktiivisimmillaan. Huomaat, että viikonpäivilläkin on eroja!

Yleisön aktiivisuus eri viikonpäivinä ja kellonaikoina
Klikkaa kuva suuremmaksi

Esimerkiksi Zenton yleisö on aktiivisinta viikolla aamuyhdeksän, keskipäivän ja iltayhdeksän aikaan kun taas viikonloppuisin yleisö on tasaisemmin läsnä klo 09-21. Sivun ylläpitäjän näkökulmasta tämä tarkoittaa, että tilapäivitykset kannattaa ajastaa julkaistavaksi silloin kun yleisö on aktiivisinta, koska itse ei pysty päivystämään ylläpidossa 24/7.    

Muistutan vielä, että Ajastus-toiminto löytyy löytyy tilapäivityskentän vasemmasta alalaidasta. Kun olet tehnyt ajastuksen, tilapäivitys siirtyy odottamaan julkaisua ja voit tarkastella/muokata ajastettuja päivityksiä toimintolokista.

Valitse ajan ohella julkaisutyyppi

Ajan lisäksi tilapäivitystesi suosioon vaikuttaa myös sisältötyyppi. Käy siis samalla katsomassa, millaiset sisältötyypit ovat saaneet eniten vastakaikua yleisöltäsi. Avaa yläosan navigaatiosta kohta Parhaat Julkaisutyypit.

Parhaat julkaisutyypit
Klikkaa kuva suuremmaksi

Parhaiten menestyvä sisältötyyppi on useimmiten kuva (johon kannattaa liittää kuvateksti aina mukaan). Myös lyhyet tilapäivitykset (jotka sisältävät mielellään kehoituksen tai kysymyksen) saavat yleisön reagoimaan.

Facebookin kävijätilastosta näet, miten kattavasti yleisö on nähnyt tilapäivityksesi ja kuinka vahvasti päivitys on sitouttanut yleisöä. Kiinnitä huomiota, että jokin sisältötyyppi voi sitouttaa enemmän vaikkei leviä niin laajalle yleisölle.

Ajan ja julkaisutyypin kanssa samassa näkymässä on vielä kohta Kaikki julkaisut, jossa voit pureutua yksittäisten tilapäivitysten saamaan suosioon. Kannattaa seurata kunkin päivityksen kattavuutta ja sitoutumista ja verrata päivitysten saamaa suosiota keskenään.

Yksittäisen julkaisun tiedot
Klikkaa kuva suuremmaksi

Facebook muutti uutisvirran toimintaa

Kaipaatko vielä lisää perusteluja siihen, miksi sinun pitäisi tutkia tilastoja ja selvittää oman yleisösi läsnäolon aika sekä eri julkaisutyyppien suosio? Facebookin viimeaikaiset muutokset uutisvirran toimintaan painottavat entisestään niin ajan kuin julkaisutyypin merkitystä.  

Hyvä esimerkki uusista ominaisuuksista on Story Bumping,  joka tarkoittaa suosittujen, ei-vielä-nähtyjen päivitysten nostamista uutisvirtasi kärkeen. Esimerkiksi jos et ole ehtinyt aamulla selata kaikkia uutisvirran viestejä läpi, niin voit vielä illalla nähdä suosituimmat, siis eniten tykätyt, kommentoidut tai jaetut viestit uutisvirtasi kärjessä.  

Nyt siis katse kohti tilastoja! Mitä ne sinulle kertovat? Löytyykö sieltä uutta tietoa, joka muuttaa omaa toimintatapaasi Facebook-sivun ylläpitäjänä?
 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.