Yrityksen perinteiset kotisivut ovat kuin toimipaikka Tesomalla, kun yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa taas on kuin kivijalkamyymälä Keskustorilla. Tämän suuntaisen ajatuksen tajusimme viime vuonna, kiitos Conga Groupin blogauksen Internet on toimipaikka, ei mediavalinta.

Nyt sopiikin sitten kysyä, että mitä tapahtuu Tesoman toimipisteille?

Vaikka olenkin huolella sosiaalisen median kannattaja, myös ne perinteiset kotisivut ovat sydäntäni lähellä. Ne ovat brändille parhainta tilaa näkyä täydessä loistossaan ja onhan niiden visualisoiminen minun työtäni. Yhtä huolissani olisin, jos fyysiset liiketilat lakkaisivat olemasta ja siten häviäisi duunit paitsi liikkeenhoitajilta, myös sisustussuunnittelijoilta, maalareilta, sähköasentajilta, siistijöiltä… Minä visuaalisena suunnittelijana, AD:na olen se sisustaja ja maalari!

Toki sitä graafikon hommaa vähän on yrityksen Facebook-, Twitter– ja muissa sosiaalisen median profiileissakin, mutta liikkumatilaa on kovin vähän. Yrityksen suunnalta sille omalle brändille on vain rajallisia mahdollisuuksia näkyä muussa kuin viestissä: joka sekin on tottakai rajallinen.

Tilanne on toimivin, jos se yrityksen alkuperäinen verkkotoimipiste saa sosiaaliseen mediaan haarakonttoreita, joiden kanssa se on tiiviisti linkittynyt. Tuo myös mukavaa haastetta minulle ja muille visuaalisille suunnittelijoille suunnitella moninaisten yhteisöllisen median edustajien widgetit, napit ja muut kilkkeet osaksi sitä perinteisempää kotisivua. Haaste se on myös koostajille ja ohjelmoijille – verkkoliiketilan remonttimiehille. Yhtälailla se on haaste yrityksen brändille. Kun uusimpien uutisten, ajankohtaisten tapahtumien ja tuotepäivitysten yhteyteen tuodaan jakonapit eri palveluihin, videoita pyöritetäänkin omien sivujen lisäksi YouTubessa ja sivulla pyörivät tuoreimmat mikroblogaukset, on siinä melkoinen määrä sälää.

Merkit voivat viitata siihen, että perinteisistä kotisivuista on tulossa epäoleellisia, mutta tuskinpa brändien omat sivut koskaan katoavat. Kotisivujen rooli vain muuttuu: sivuille ovat tulleet blogit, tweetit ja muut yrityksen kokoelmat sosiaalisesta mediasta – yrityksen oman brändin näköisessä pakkauksessa.

Toisin sanoen Tesoman toimipisteille tapahtuu kummia. Ei niitä perinteisiä nettisivuja kannata silti täysin unohtaa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.