Kuuntelin Robert Tercekin luotsaamaa uutta ohjelmaa This Week In Social Media, jonka jaksossa #01 vierailevat tutkija Mark Pesce ja verkkotoimittaja Brad McCarty. Jakson varsinaisena aiheena on yksilöiden mahdollisuudet muuttaa maailmaa sosiaalisen median kautta. Sivulauseessa kuitenkin käsiteltiin nimimerkkien tärkeyttä ja ajattelin tarttua teidän kanssanne nyt nimiin.

Nimillä sosiaalisessa mediassa tarkoitetaan tietysti käyttäjänimiä, nimimerkkejä, Facebook-sivujen nimiä, Twitter-handleja (nimimerkki, käyttäjänimi) jne.

Kun nimi ei vain toimi

Tercek ja Pesce keskustelivat vuoden 2010 Meksikonlahden öljyonnettomuuden keskiössä olleesta British Petroleumista ja sen Twitter-läsnäolosta. On olemassa BP:n virallinen Twitter-handle @bp_america, mutta heidän harminaan on myös feikki, satiirinomainen @bpglobalpr.

Nimimerkkinä “BP Glopal PR” kuulostaisi kanavalta (seuraajia 165,700+), jota asiasta kiinnostunut ja Meksikonlahden tilanteesta huolestunut eurooppalainen saattaisi ottaa seurantaan, eikö? Tercekin ja Pescen keskustelussa virallisen kanavan (seuraajia 30,000+) nimimerkki tuomittiin esimerkiksi käytössä olevan alaviivan takia (hankala esimerkiksi mobiilikäyttäjille) ja millä periaatteella “_america” pitäisi tajuta käyttäjän taholla? Seuraajien määrät kertonevat omaa tarinaansa?

Pesce epäili, ettei virallisen kanavan käyttäjänimeä keksittäessä ole ollenkaan ajateltu miten ja millä ihmiset – asiakkaat ja muut kiinnostuneet – etsivät! Hän on todennäköisesti oikeassa.

Panosta haettavaan nimeen

Kun koulutuksissamme asiakkaat perustavat Facebook-sivujaan (tai muita sosiaalisen median profiileja), yritän aina alleviivata sivun nimen tärkeyttä. Nimi on ensisijainen asia, kun potentiaalinen asiakas hakee läsnäoloanne ja informaatiota.

Jos yrityksen nimi on Oy Yrityksien yritys Ab, ei se tarkoita sitä, että sen Twitter-handlen pitäisi olla @oyyrityksienyritysab. Se paitsi näyttää huonolta, ei se vastaa käyttäjän etsintätapoja.

Minäkin riisuisin hakiessani oy:t ja ab:t pois. Jos edes etsisin yritystä! Saattaisin etsiä vaikkapa tietynlaista palvelua, jota Yritysten yritys sattumalta tarjoaa.

Jo nimeä kehittäessä pitää ymmärtää se, että asiakkaat etsivät ratkaisuja ja vastauksia enemmän kuin he etsivät teitä. Virallisesta kanavasta pitää kyetä riisumaan sitä virallisuutta sen verran, ettei nimen välttämättä tarvitse olla se virallisista virallisin. Haluatte tulla löydetyksi, eikö totta?

Brändiä voi joutua nimestä asti miettimään uudelleen sosiaalista mediaa varten.

  • Pyri pitämään nimi samana läpi eri sosiaalisen median palveluiden
  • Pyri käyttämään sellaista nimeä, jolla sinut jo tunnetaan ja osataan etsiä
  • Pyri käyttämään oikeaa nimeänne (ilman krumeluureja kuten “oy” “ab”)
  • Pidä nimi lyhyenä
  • Vältä numeroita ja alaviivoja

Toki joskus vain käy niin, ettei samaa nimeä saa joka paikkaan. Onneksi on työkaluja, joilla tilannetta voi tsekata etukäteen: http://namechk.com/


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.