Maailman suurimmassa PR-firmassa Edelmanissa työskentelevä Steve Rubel kirjoitti taannoin Posterous-blogissaan, että seuraavalla suurella mediayhtiöllä ei ole nettisivua. Toisin sanoen hän on siis vakuuttunut perinteisten sivujen merkityksettömyydestä ja uskoo monen yrityksen keskittävän verkkotoimintansa nimenomaan pikemminkin Facebookin suuntaan, vaikka Facebook mukautuukin perinteisillekin sivuille.

Sitten kun pienemmilläkin yrityksillä on mahdollisuus autentikoida yrityssivunsa Facebookissa, voisi tällä Steven ajatuksella ollakin jotain todellisuuspohjaa. Tällä hetkellä Facebookilla on ikävä tapa mielivaltaisesti toimia asioiden kanssa joita se ei ymmärrä, esimerkkinä Kaivuri-Jukka ja yht’äkkiä juhannuksena kadonnut ilmiömäinen Facebook-sivu. Beyond the Iron Sky -blogissa Jarmo Puskalakin ihmetteli, että minikaivurit eivät tiemmä ole laittomia, uskonnollisia ryhmiä loukkaavia tai sukupuolisiveuttä uhkaavia. Aiemmat kotimaiset poistotapaukset, kuten ehkä MoonTV tai Iron Sky -leffan sivu saattoivat jotakuta loukata. Jukka Mutasen kaivurimatkan sivu on palautettu ja näin on tapahtunut Iron Skyllekin, mutta MoonTV joutui aloittamaan alusta. Ja mitä siihen autentikointiprosessiin tulee, siihen käsittääkseni pääsee 10 000 tykkääjällä. Se ei ehkä ole aivan jokaisen suomalaisen pk-yrityksen saatavilla siis, Kaivuri-Jukalle kyllä eli auttaako sekään? Autentikoinnin mahdollisuuden lisäksi kaivataan esimerkiksi helppoja verkkokauppaominaisuuksia, käsittääkseni kotimainen Savalance on tulossa tähän hätään. Jotta Steven ajatus todella voisi toteutua, yrityspresensseihin kaivataan vielä paljon muutoksia palvelujen kehittäjien taholta: Y-tunnus-kenttä tiedot-välilehteen, anyone?

En siis aivan vielä uskaltaisi luottaa PELKÄSTÄÄN sosiaalisen median palveluihin, etenkään pienyrityksenä. Nettisivujen tekemiseen kannattaa vielä pistää energiaa, mutta siinä energiapuuskassa on järkevää ottaa huomioon sosiaalisen median upottaminen siihen kotisivuun. Ja on henkilökohtaisesti pakko olla samaa mieltä Virta vie -blogin Raija Ylösen kanssa: “Luotan enemmän yritykseen, jolla on omat kotisivut.” Toki hänen kirjoituksessaan se on kotisivut tai maksulliset internethakemistot (joihin syydetyllä rahalla pyörittäisi muuten sosiaalisen median presenssiään jonkun tovin). Olen sosiaalisen median presenssin ja kotisivujen suhteen edelleen sitä mieltä, että molempi parempi – ainakin suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille toistaiseksi. Verkkoläsnäolon taito ja voima on herkkä asia.

Vastauksena siis alkuperäiseen kysymykseeni: henkilökohtaisesti koen ettei presenssi sosiaalisessa mediassa ole vielä riittävä asia. 1,8 miljoonaa suomalaista voi olla Facebookissa, mutta entäs ne loput netin käyttäjät? 

Eikä näistä poistamisuutisista kuitenkaan mitään sosiaalisen median fobiaa kannata itselleen kehittää, mutta terve kritiikki on näiden palveluiden hyödyntämisessä liiketoiminnan suhteen paikallaan. Strategiassa sietää ottaa huomioon, että yrityksestänne riippumattomista syistä palvelu saattaakin olla pois linjoilta (palvelinpäivityksiä ja kaikkea tapahtuu) ja joku ilkeämielinen ihminen saattaa tehdä ilmiantaen ilkivaltaa sivullesi. Tulevaisuuden visiot kannattaa näistä huolimatta ottaa rohkeasti vastaan, vaikka meidän kanssamme: kohdataan yhdessä Facebookin ja muun sosiaalisen median pelko. Niin ja ne perinteiset sivutkin, niihinkin tarjoamme apuamme.

PS. Zentossakin on lomakausi alkanut, mutta vastaamme tiedusteluihin kyllä ja kesäaikana meille sopii edelleen mieluusti poiketa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.