Teillä voi olla markkinointipäällikkö, markkinoinnista vastaavia, mainostoimisto ja tiedottaja, mutta onko teillä todellisia sytyttäjiä?
Olen kirjoittanut asiakkaiden valitsemisesta, otollisesta toimimisen ajasta ja antamisesta, mutta sytyttäjistä en ole vielä jutellut juuri mitään. Jos yritykselläsi ei vielä ole sytyttäjiä, nyt voisi olla korkein aika ryhtyä sellaisia hankkimaan.
Sytyttäjä (firestarter) on siinä mielessä erikoistyyppinen tulella leikkijä tuotteellesi, viestillesi, brändillesi, että hän on pyromaani jonka haluatkin sytyttelevän tulipalojaan. Sinun itseasiassa tulisi antaa hänelle tulitikut, hän vain raapaisee ja nakkaa roihuavan tikkusi bensaan! Kyseessä on siis ihminen, jolla on voimakas presenssi sosiaalisessa mediassa, seuraavaa yleisöä ja hän nauttii jo tietynlaista luottamusta tuolta yleisöltä. Hän on ihminen ja lähettiläs, jonka sanaan uskotaan ja luotetaan, hänen suosituksestaan ryhdytään toimiin. Se sinun rasiallisesi tulitikkuja taas on tuotteesi tarinaa, erikoistarjouksia ja muuta huomion arvoista tietoa jonka haluat leviävän kulovalkean tavoin.
Hyviä sytyttäjiä ei tarvita kuin kourallinen, kunhan heidät saa toimimaan siihen otolliseen aikaan, muuten voi viestisi hävitä savuna ilmaan. Heidän valitsemisensa riippuu asiakasvalinnoistasi ylipäätään ja paljolti on kyse jälleen antamisesta. Kourallinen tällaisia agentteja voi omien kanaviensa kautta tuoda paljon enemmän näkyvyyttä kuin yksittäinen tilapäivityksenne Facebook Sivullanne, vaikka olisittekin saavuttaneet runsaan tykkääjien joukon. Ei oikeastaan ole yritystä tai organisaatiota, jolle loimuttaminen ei olisi hyödyksi. Sosiaalisen median ja muun markkinoinnin strategian kannattaisi sisältää sytyttäjien kaltaisia luottohenkilöitä siinä missä se sisältää presenssin mikroblogipalveluissa kuten Twitter tai laajemmissa yhteisöissä.
Syttämisen idea on hyvin yksinkertainen. Sytyttäjien löytäminen voi olla vaikeampaa. Kenties minä ja muut zentolaiset voisimme auttaa.