Netissä pyöriminen ei ole pelkästään viihdettä ja aineellisen ja aineettoman hyödykkeen myymistä kansan verkoissa velloville joukoille. Itseasiassa nettiväellä on taipumus asettua erilaisten aatteiden taakse ja pyrkiä noilla pienillä liikkeilläänkin vaikuttamaan.

Tällä viikolla torstaina 23. syyskuuta vietetään yhdessä Mashablen ja (RED)‘n kanssa Social Good Day‘ta ja tänään maanantaina 20. päivä on Social Good Summit niin ikään Mashablen sekä 92Y:n toimesta. Heidän kysymyksensä kuuluu: voiko sosiaalinen media tehdä maailmasta paremman paikan? Minä uskon ja Zento uskoo, että voi.

Olen vakaasti myös sitä mieltä, ettei yritysten kannata suhtautua sosiaaliseen mediaan tuolla ensin mainitsemallani mentaliteetilla eli “netti on pelkkää viihdettä ja markkinointia”. Kotimaisella Relaxant Animalilla osoitettiin jo tietynlaista hyväntekeväisyyden voimaa, kun jokaisesta määräaikaan mennessä sivulle liittyneestä tykkääjästä (36681 kpl) lahjoitettiin tietty summa Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton eläinsuojeluvalvojien koulutukseen. Sekä brändi että SEY hyötyivät asiasta. Ja sivustot kuten Sharewood pyrkivät antamaan helppoja tapoja kansalaisilla hyväillä maailmaa, tavan kansalaisen maksamatta mitään.

Sosiaaliseen hyvään kaivataan raikasta ajattelua, uusia ideoita ja vanhojen hyvien käytänteiden terävöittämistä. Viime viikkoisen Operaatio Nälkäpäivän yhteydessä peräänkuulutin keräyslipaswidgettejä vaikka blogiin lisättäväksi, näin yhtenä esimerkkinä vanhojen käytänteiden terävöittämisestä ja sosiaaliseen mediaan tuomisesta. Siinä olisi ollut myös oiva paikka lanseerata jonkin mikromaksujärjestelmä… Ja onhan Joulupata-keräyksessä ollut jo vuosia yrityspotteja, yhteisöpotteja, netissä.

Vuonna 2009 World AIDS Day värjäytti Twitterin punaiseksi huomion herättämiseksi, jo jokunen vuosi on nähty myös Pink for October -liikettä rintasyöpäkampanjoinnissa lokakuisin. Vuosia sitten eri sivuilla näkyi “Make Powerty History” -nauhoja sivujen oikeissa yläkulmissa. Poikkeuksellinen oman sivuston värittäminen ja sen värityksen selittäminen on minusta oivallinen tapa osoittaa välittämisestä – yrityksienkin taholta tai sitten se nauha siellä oman sivun yläkulmassa linkkeineen. Sitä paitsi tässä on totta kai myös kyse mielikuvamarkkinoinnista, mitä sitä kiertämään. Kehtaisin väittää, että sosiaalisella hyväntekemisellä on yrityksille ja muille organisaatioillekin huikeita mahdollisuuksia. On isoja asioita joihin tarttua ja liittyä, tai sitten voi aloittaa jotain omaa.

Jos nyt olet jonkin organisaation puikoissa järjestämässä hyväntekeväisyystempausta, harkitse sosiaalisen median moninaisia konsteja. Ehkä haluat yrityksesi kanssa osallistua tuleviin sosiaalisen hyvän rientoihin, mutta et tiedä mistä aloittaisit. Me olemme Zentolla vain puhelun päässä tai aina voi tulla piipahtamaan toimistollakin.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.