Muutama päivä sitten tuli käytäntöön Googlen ja Twitterin diili suosittujen tweettien näyttämisestä Googlen tuloksissa. Toistaiseksi noihin suosittujen tuloksiin todennäköisesti pääsevät vain ne hashtagit, aiheet, henkilöt ja organisaatiot, jotka ovat globaalisti trendikkäitä tai muuten vaan merkittäviä.
Ei anneta nykyisen “naamarajan” haitata, vaan valmistaudutaan sellaiseen tulevaisuuteen, jossa piskuisen Suomenkin tweetit voivat olla riittävän merkittäviä hakutuloksiin!
Kun kirjoitan tätä, on Hanna Puro osallistumassa Descomin järjestämään hakukoneoptimointiaamuun eli #seoaamuun. Mielestäni jo pelkästään tämä livetweetti antaa syyn vähän pohtia hakukoneasiaa muun muassa työntekijälähettilyyden näkökulmasta blogissakin:
Kuluttajista 90% aloittaa tuotteen ostamisen hakukoneesta. #seoaamu
— Hanna Puro (@hannapuro) 21. toukokuuta 2015
Onko työntekijälähettilyys hyödyllistä hakukoneoptimoinnin kannalta?
Tänä päivänä väittäisin, että hyvä SEO-strategia sisältää myös vahvan sosiaalisen median strategian (sekä tietysti sisältöstrategian), jota oikeasti eletään organisaatiossa todeksi.
Epäilemättä olet jo sisäistänyt, kuinka työntekijälähettiläiden someviesteillä on parempi saavuttavuus. Sen lisäksi, että heidän avullaan viesti leviää laajemmalle, jokainen linkitys jonka työntekijälähettiläs tekee kohti verkkosivujasi tukee hakukonelöydettävyyttäsi!
[ecs-list-events cat=’tyontekijalahettilyys’ message=’ ‘]
Miten hyötyä työntekijälähettiläistä SEO:n kannalta?
- Rakenna työntekijälähettiläiden avulla hyviä linkkejä, jotka tulevat mm. eri IP-osoitteista ja eri domaineista eli kannusta esimerkiksi vierasbloggaamiseen sometuksen lisäksi.
- Sosiaalisen median palveluista suosittele työntekijälähettiläille erityisesti Google+:aa, Facebookia ja Twitteriä, niillä on korkein korrelaatio.
Pidä kotipesä, eli verkkosivusi kunnossa esimerkiksi hyviä URLeja eli verkkosivuosoitteita rakentamalla. Valmennuta vaikka minun avullani hyviä blogikirjoittajia ja muita sisällöntuottajia työntekijöistäsi. Äläkä pelkää linkittää sivulta ulospäin, esimerkiksi niihin työntekijälähettiläiden vierasbloggauksiin!
[ecs-list-events cat=’blogit’ message=’ ‘]
Ja tietenkin verkkosivulla tulee olla laadukasta sisältöä, joka vetää puoleensa ja jota työntekijälähettiläät haluavat verkostolleen jakaa. Jos he eivät halua jakaa, ei SEO-hyötyjäkään synny.
Työntekijöiden tweettejä hakutuloksiin
Entäs sitten ne suositut tweetit siellä hakutuloksissa?
Twitter voi olla Suomessa vielä pieni skene, mutta etenkin johtajien tweettaaminen on globaalisti toimiville tahoille tärkeää. Toisaalta työntekijälähettiläiden kautta sillä tavoittaa eri yleisön kuin brändin logotilillä tai sillä johtajan tilillä.
Kun me kasvatamme sitä joukkoa ja osallistumme myös niihin globaalisti trendikkäisiin aiheisiin, väitän ennen pitkää myös suomalaisittain tärkeiden asioiden alkavan nousevan esille. Tweettejähän sinne hakutuloksien joukkoon kyllä nousee jo, emme vain vielä saa trendikkäiden aiheiden karuselleja kovin helposti.
Juuri nyt kannustaisin koko työvoimaa — etenkin globaaleja pyrkimyksiä omaavissa yrityksissä — osallistumaan herkästi globaaleihin Twitterin trendeihin. Erityisesti mikäli ne ovat tavoitteidenne kanssa linjassa ja niistä löytyy perusteltavissa olevia syitä linkittämiseen.
Hakukonetuloksissa nousevat myös YouTube-videot
Luonnollisiin hakutuloksiin nousevat Googlessa — käytetyimmässä hakukoneessa — tietenkin myös YouTube-videot.
Muun muassa tästä syystä rohkaise sisältöä tuottavia työntekijöitäsi vaikkapa videobloggaamiseen eli vloggaamiseen. Videoiden upottaminen verkkosivuille tekee muuten sekin hyvää hakukonepyrkimyksillesi.