Kaikki työntekijälähettilyys ei ole oman organisaation uutisten ja sisältöjen edelleenjakamista, vaan myös sisällöntuottamista. Näin on etenkin Instagramissa, joka liikenteenohjaajana on hieman heikompi palvelu.

Olen ennenkin jakanut vinkkejä Instagramissa menestymiseen. Ja olet varmaan muutenkin saanut Zenton blogista jonkinlaisia ajatuksia pitkin matkaa siitä minkälaisia kuvia Instagramiin voisi laittaa.

Nyt ajattelin katsella kanssasi mitä kuvia työntekijälähettiläs voisi laittaa Instagramiin ja miten ehkä vähän mainostaa myös sitä oman työpaikan Instagram-profiilia? Minusta työntekijälähettilyys lähtee siitä, että työssään viihtyy, joten ehkäpä sitä viihtymistään voisi vähän tunnelmoida.

Mitä työntekijälähettiläs voi tehdä Instagramilla?

Olen alle valikoinut sinulle kotimaisia esimerkkejä siitä, millaisia kuvia työntekijät töistään Instagramiin jakavat. Hain esimerkkejä tiedossa olevilla työntekijälähettilyydelle omistetuilla hashtageilla.

Ai mitä # eli hashtag tarkoittaa nimenomaan Instagramissa? Sitä samaa mitä se tarkoittaa esimerkiksi Twitterissäkin, eli voit ajatella sitä vaikkapa avainsanana tai aihetunnisteena, jolla niputetaan samaa aihetta koskevia viestejä yhteen. Instagramissakin #:lla merkittyä sanaa voi napauttaa ja saada näkyviinsä kaikki kuvat, jotka ovat kyseisellä sanalla merkattuja.

Tässä tapauksessa työntekijät ja heidän edustamansa organisaatio niputtavat yhteen kuvia, jotka liittyvät mm. työnantajakuvan rakentamiseen ja henkilöstön osaamisen esilletuomiseen. Toisaalta samaa hashtagia voivat käyttää vaikka asiakkaat tai yhteistyökumppanit, talossa vierailevat kouluttajat *vink vink* jne.

[sc:kysely]

Poimi siis alta kuvaideat Instagramiin:

#munpaulig

Tällä hashtagilla Zenton blogistakin tuttu Paulig Hubin porukka jakaa kahvinmakuisia tunnelmia työnsä ääreltä.

Esimerkiksi nostan kuvan, jonka tähti jakaa kahvikoulutuksen tunnelmia Sveitsistä kuvakollaasina ja lyhyenä tarinana, joka kannustaa myös toimintaan. Pauligin tilillä kuva on jaettu uudelleen, työntekijään viitaten.

Today’s speciality – elephant coffee! Google it. Don’t drink it. #munpaulig

Kuva, jonka Anna Vänskä (@vanskanna) julkaisi

#madeindescom

Tämän tunnisteen takaa löytyy tunnelmia Descomin työilmapiiristä, jota myös minä olen käynyt sulostuttamassa. Valikoin esimerkiksi huumorinsävytteistä tunnelmaa Descomin perhepäiviltä, jonka heidän projektipäällikkönsä on jakanut. Descomin omalla tilillä tapahtumasta on jaettu omaa kuvaa.

#soneratwiittaa

Tämä avaintermi, jota Soneran tekijät käyttävät, saattaa hämätä “twiittaamisellaan”. Se kuitenkin on käytössä myös Instagramin puolella ja sillä epäilemättä eletään todeksi Susanna Lähteenmäen sanoja yritysmielikuvan vahvistamisesta.

Tällä kertaa nappasin esimerkiksi selfien eli oma kuvan, jossa klaanipäällikkö yksinkertaisesti tunnustaa firman värejä (hirveän hyvä olisi jos se väri sattuisi olemaan sinertävä). Samoissa väreissä, samalla häsällä @soneraxofficial-tili on jakanut mm. messutunnelmia.

Tunnusta väriä. #PurpleIsTheBest #soneratwiittaa #selfie

Kuva, jonka Tero Revonmäki (@revotee) julkaisi

#pankkielämää

Tämä tag on käytössä useammassakin pankissa, myös voitokkaasti bloggaavassa OP-ryhmässä. Hashtagit ovat vapaata riistaa, joten ei kannata harmistua vaan jakaa sitä pankkielämää! Nappasinkin nyt esimerkin siitä kuinka organisaation tilillä jaetaan backstagetunnelmaa työn ääreltä, tässä tapauksessa sisältömarkkinoinnin tuotantopuuhista. Kuvassa oleva henkilö voisi markkinoida organisaation Instagram-tiliä uudelleenpostaamalla kuvan lähdemerkintöineen omalle tililleen, niin halutessaan.

 

Oma suosikkiohjeeni Instagramiin on tällä hetkellä tämä: valikoi oma juttusi ja pysy tiukasti sen lähettyvillä! Jos sinun Instagram-tilisi keskittyy vaikka suomalaisiin metsiin, seuraajasi eivät varmaankaan tykkäisi yhtäkkisestä selfiestä firman väreissä. Jos kuitenkin haluat instagrammata työntekijälähettilyys mielessäsi, yritä löytää siihen omaan juttuusi sopiva tulokulma aiheeseen. Sama pätee tietysti myös organisaation tiliin: etsi tilin omaan juttuun sopiva tulokulma aiheeseen tai unohda koko juttu.

MUISTA EDES NÄMÄ:

  • näytä kuvissa tunnelmia koulutus- ja seminaarimatkoilta
  • kerro kuvilla tunnelmia työyhteisön omista tapahtumista, kuten kehittämis- ja virkistämispäiviltä
  • ota rohkeasti selfie, jossa tunnustat organisaatiosi “värejä” työasullasi tai rekvisiitalla
  • jaa kuvien avulla tunnelmaa kulissien takaa ja näytä tekijöitä, jotka eivät ehkä muuten näkyisi

Tämä artikkeli on myös vastaukseni Tavoitteellisen bloggaamisen ryhmä haasteeseen. #Tablohaaste02:n idea on ottaa blogin analytiikkapalvelusta jokin hakusana, jolla blogiin on saavuttu ja tehdä artikkeli siitä.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.