Oletko pannut merkille että verkko muuttuu kovaa vauhtia visuaalisemmaksi? Kuvienjakopalvelut Instagram ja Pinterest toimivat muutoksen moottoreina ja ovat jo täyttä vauhtia muovaamassa sosiaalista mediaa myös kaupankäynnin alustaksi.
Eli jos et vielä ole vienyt brändiäsi Instagramiin tai Pinterestiin niin hopi hopi, vielä ehdit! Kannustan siihen tässä ja annan vauhtia perustelemalla, miksi brändin markkinoijan kannattaa panostaa kuvienjakopalveluun. Ja jos et vieläkään ihan vaikutu, niin katso jutun lopusta pari tuoretta esimerkkiä, miten isot brändit ovat sen kuvien avulla tehneet.
Jos katsotaan asiaa verkkokaupankäynnin näkövinkkelistä, niin kuvienjakopalvelujen tärkeintä antia ovat shoppailu- ja muotivinkit ja toisten käyttäjien tekemät “tuotekuvastot”, jotka parhaimmillaan ajavat käyttäjien virtaa suoraan verkko-ostoksille.
Suosittelukuvastoista vauhtia verkko-ostamiseen
Koko verkkokaupan kasvu perustuu muiden käyttäjien suosituksille, niin mikäpä siis olisi oivempi keino myydä verkossa kuin muiden käyttäjien luomat “suosittelukuvastot”?
Tuoreen tutkimuksen mukaan 63% yhdysvaltalaisista verkko-ostajista aikoo käyttää käyttäjien tuottamia kuvastoja ja 35% aikoo käyttää Pinterestiä ostospaikkana. Sama tutkimus kertoo että jopa neljä viidestä naisesta osti tuotteen verkosta tai kaupasta “pinnattuaan” sen ensin Pinterestissä!
Naiset priimusmoottoreina
Kuvienjakopalvelujen innokkaimpia käyttäjiä ovat tunnetusti naiset (Pinterestissä 85% ja Instagramissa 83%), jotka myös useimmiten tekevät ostopäätökset. Nämä kaikki edellämainitut asiat tekevät Instagramista ja Pinterestistä ylivoimaisen paikan brändeille, ja sen kyllä näiden palvelujen kuvavirroista huomaa.
Pinterest haluaa luonnollisesti palvella brändejä vielä paremmin ja yhtenä osoituksena siitä palvelu on juuri lanseerannut uuden ominaisuuden: brändit voivat upottaa nyt suoraan verkkosivuilleen käyttäjien pinnaamat kuvat. Ainakin näin alkuvaiheessa tämä ominaisuus on vain suurten yhteistyökumppaneiden käytössä. Tästä hyvänä esimerkkinä Zappos joka esittää sivuillaan päivän “pinnatuimmat” tuotteet.
Tuore esimerkki Instagramin voimasta brändin markkinoinnissa on Michael Korsin #JetSetSelma -kampanja. Siinä pyydettiin yleisöä eri puolilla maailmaa ottamaan kuvia Selma-laukustaan, ja lataamaan sen jälkeen kuvan Instagramiin #JetSetSelma -hashtagin kera.
Selma-kuvia tuli tulvimalla maailman eri kolkista, taustalla mitä eksoottisempia tai tunnetuimpia maamerkkejä. Kampanja huipentui tapahtumaan Tokion National Museumissa, jossa käyttäjien kuvia heijastettiin seinälle, ne printattiin ja kuvista tehtiin jättimäinen 5000 kuvan mosaiikki museon seinälle.
Niinikään hyvä esimerkki Pinterestin voimallisesta vaikutuksesta myös huippubrändien verkkoläsnäoloon on Armanin uusi verkkosivusto. Sen visuaalisessa ulkoasussa näkyy selvästikin Pinterestin vaikutus. Selkeät pinterestinomaiset tuotekuvat hintoineen helpottavat luksustuotteiden yleisön verkkoshoppailua.
Jos kaipaat tarkempia ohjeita, miten brändi voi käyttää Pinterestiä myynnissä tai Instagramia markkinoinnissa, niin suosittelen tsekkaamaan Hanna T:n blogikirjoitukset: Kuinka Pinterest ohjaa verkkosivuillesi tai 3 lyömätöntä vinkkiä Instagram -menestykseen.